niedziela, 15 grudnia 2013

Wizja holenderska cz.1

Zapraszam Cię do pierwszej części tematu "Wizja holenderska", który opracował Sebastian Dorszewski(znajomy trener, o którym więcej informacji możesz znaleźć w zakładce Współpraca) na podstawie WorldCoaches international social programme of the Royal Netherlands Football Association.



Ważnym elementem w realizacji polityki młodzieżowej Związku Holenderskiego Piłki Nożnej było zapewnienie 20 w pełnym wymiarze czasu dzielnicowych trenerów i 50 regionalnych trenerów z dzielnicami KNVB. Związek Holenderski ma jakieś 3000 związanych ze sobą klubów, podzielonych na sześć okręgów. Trenerzy są odpowiedzialni za opracowanie planów treningowych dla młodzieży, nabór, selekcję i promocję gry 4 na 4 i jej kombinację w klubach. Ponadto trenerzy KNVB zapewniają szkolenie w klubach i dbają o sprawny przepływ informacji między KNVB a klubami. 

Celem holenderskiego szkolenia młodych adeptów jest to, aby czerpać jak najwięcej przyjemności z gry w piłkę. W szkoleniu piłkarskim największą radość sprawiają zdobyte bramki w wypracowanych sytuacjach, w których gracze mogą je zdobyć najszybciej jak to tylko jest możliwe, a także z obrony.

Jako symbol holenderskiej wizji futbolu została wprowadzona w 1986 roku forma 4 na 4 jako nowe oblicze piłki nożnej ulicznej. W Holandii w latach 50-tych i 60-tych przed szkołą w przerwach i po zajęciach i przez 7 dni w tygodniu grano w piłkę na ulicach. W tej chwili czasy się zmieniły, ulice stały się coraz bardziej niebezpieczne, a i dzieci nie mają miejsc do gry. Inaczej też wygląda ich spędzanie wolnego czasu, każdy ma inne hobby, są komputery i telewizja, a w piłkę gra ten, kogo rodzic zaprowadzi na trening. Przy takiej sytuacji zaczęto zastanawiać się jak usprawnić system szkolenia. Bowiem dzieci grając na ulicach nabywały dużo umiejętności w małych grach. Jednym z pomysłów było wprowadzenie struktury w procesie uczenia się podczas treningów i meczów.

Gra 4 na 4 i odmiany tej gry są wykorzystywane w celach dydaktycznych. Podstawową ideą było to, że dzieci mogą uczyć się i odkrywać. Gra 4 na 4 zawiera wszystko, co sprawia, że piłka nożna jest bardzo atrakcyjna. W grze występuje dużo kontaktu z piłką, dużo rozwiązań sytuacji, dużo goli i przede wszystkim dużo emocji. Dlatego jest bardzo dobra dla młodych grup, a jej głównym celem jest podniesienie poziomu techniki i taktyki. Taka gra zawiera wszystkie kluczowe elementy, które występują w grze 11 na 11.

Dzięki takiej filozofii, dzieci mogą uczyć się grać w piłkę w realnej grze. Taki trening musi być dobrze zaplanowany, w którym temat musi być wyjaśniony, trener powinien zatrzymywać grę, dawać instrukcje, zadawać pytania i tłumaczyć. W taki sposób można odpowiednio przygotować się do wielu problemów, wielu możliwości rozwiązań sytuacji na boisku i nauczyć się rozpoznawać te sytuacje w prawdziwym meczu. Działania szkoleniowe są zawsze dostosowane do wieku, umiejętności i doświadczenia grupy. Każdy etap w procesie uczenia młodych ludzi ma własne założenia, cele, które trzeba analizować i oceniać podczas rozgrywek. 

„Dutch Vision” jest metodą uczenia młodzieży w lepszy sposób, tworzenia lepszych piłkarzy i uzyskania jak najwięcej przyjemności z gry. Głównym celem gry jest piłka nożna, która jest do grania, nie do wykazania, który zawodnik ma najlepsze zdolności wytrzymałościowe albo szybkościowe. Takie rozważania będą miały sens na treningu motorycznym dla Piłkarzy.

Zwróćmy uwagę, by uczyć cały czas w warunkach meczowych. Jeśli uczysz dryblingu przenieś to do gry, jeśli uczysz podań wykorzystaj to w grze .

Na pełnym rozmiarze boiska dzieci nie mają wystarczająco dużo kontaktu z piłką i dlatego też mało się uczą!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz